Altijd al willen weten: volgorde (inter)nationale proeven

feb 05 2009
Op de website van Anky is de nieuwe rubriek ‘Altijd al willen weten’ gestart. Hierin kunnen bezoekers van de site een vraag stellen aan Anky en haar team. Dat kan gaan over verzorging van een paard, over management rondom een wedstrijdpaard, over trainen tijdens de winterperiode, over voedingsleer enz. De redactie kiest iedere week de leukste of nuttigste vraag en plaatst het antwoord op de website. Het wordt een rubriek waarin we lezers nuttige uitleg of tips willen geven en niet willen uitleggen ‘hoe je een paard piaffe leert’. Stuur je vraag naar info@anky.nl. Deze week een antwoord op de vraag van Roos die mailde: ‘Ik heb altijd al willen weten hoe dat nou zit met die dressuur niveaus. Je hebt Grandprix, intermediair. St Georges, kur, ZZ-licht, enzovoort. Wat is de volgorde? Wat is het laagste niveau, wat is het hoogste niveau en in welke volgorde loop je daar doorheen?’ Het Nederlandse KNHS basisniveau gaat tot en met Z2 niveau. Wie 15 winstpunten of meer heeft is startgerechtigd op Subtop niveau in de klasse ZZ-licht. In vergelijking met een Z2 proef komt hier een kwartpirouette bij als oefening. Voor het ZZ-licht kan ook een kür op muziek uitgeschreven worden. De ruiter mag zelf zijn choreografie maken maar is verplicht bepaalde oefeningen daarin op te nemen en binnen de toegestane tijd te blijven. Vanuit het ZZ-licht promoveert men naar het ZZ-zwaar. Promotie naar ZZ-zwaar mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten. In deze klasse worden in galop series om de vier en drie galoppassen gevraagd en een halve pirouette. Ook in deze klasse kent men de kür op muziek. Na het ZZ-zwaar komt men in de lichte tour. Promotie naar de lichte tour mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten. De lichte tour bestaat uit de Prix St. Georges proef en de Intermediaire I proef. De laatste is moeilijker en vraagt bijvoorbeeld een hele pirouette terwijl in de Prix St. Georges een halve pirouette wordt gevraagd. Promotie naar de Intermediaire 1 is toegestaan nadat er minimaal 1x 60% is behaald in de Prix St. George proeven. De kür in de lichte tour is altijd op Intermediair I niveau. Als een combinatie de lichte tour heeft doorlopen, staat de midden tour te wachten: de Intermediaire II proef die al dicht naar de Grand Prix proeven gaat. Promotie naar de Intermediaire II is toegestaan, zodra men 1x 60% heeft behaald in de FEI-dressuurproef Intermediaire I. Piaffe en passage komen al in deze proef voor, net als 11 galopwissels om de pas (in de Grand Prix zijn dit 15 wissels om de pas). Het allerhoogste niveau is de zware tour. Promotie naar de Grand Prix is toegestaan, zodra men 1x 60% heeft behaald in de FEI-dressuurproef Intermediaire II. Hierin zijn drie proeven te rijden, te weten: Grand Prix, Grand Prix Special en Grand Prix kür. In de Grand Prix en Grand Prix Special rijdt de ruiter een voorgeschreven programma. In de kür op muziek mag de ruiter de verplichte onderdelen naar eigen inzicht indelen mits binnen de 5.30-6.00 minuten.