Lessen

Aanbod:
Liesbeth geeft haar lessen tot en met ZZ niveau en past zich aan aan het doel van de klant. Wie controle wil leren hebben voor een fijne buitenrit kan even goed bij Liesbeth terecht als de fanatiekeling die graag wedstrijden rijdt en hogerop wil komen, zowel in springen als dressuur. Ook jeugdige ruiters kunnen bij Liesbeth lessen volgen. Zij heeft jarenlang ervaring in het lesgeven van kinderen. Kinderen die de beginselen van het rijden willen leren kennen en kinderen die ambitie hebben verder in de sport te komen. Het geven van groepslessen behoort tevens tot de mogelijkheden. Sinds 2010 geeft Liesbeth ook enkele Belgische Landelijke Rijverenigingen les in het winterseizoen (Vosselaar, Arendonk, St.-Lenaerts).

Instructie:
Liesbeth geeft op een heldere en vriendelijke manier les. Zij heeft oog voor ruiter én paard. Lesgeven houdt niet op bij het vertellen aan de ruiter wat hij op dat ene moment van de les zou moeten doen. Lesgeven houdt in, het paardrijden, het communiceren met je paard, begrijpelijker maken en zo uitleggen dat ruiter en paard ermee vooruit kunnen.

‘Iets tien keer herhalen heeft geen zin, dan zoek ik naar een andere manier om iets uit te leggen zodat het begrijpelijker wordt.’

‘Leren paardrijden is leren communiceren met je paard.’

‘Paardrijden is het paard onder controle hebben, maar vooral ook je eigen lichaam onder controle hebben.’

Het stappenplan van leren paardrijden:

1. Onbewust-onbekwaam
Als de ruiter zich niet bewust is van zijn fouten, is hij onbewust (niet wetend) onbekwaam (niet kunnend).

2. Bewust-onbekwaam
In de les komt de ruiter erachter dat er dingen beter kunnen, hij wordt bewust van het feit dat hij in bepaalde dingen (nog) onbekwaam is.

3. Bewust-bekwaam
In de les leert de ruiter problemen op te lossen zodat de dingen gaan zoals ze moeten gaan, de ruiter wordt bewust van het feit dat hij bekwaam is bepaalde oefeningen uit te voeren.

4. Onbewust-bekwaam
In deze fase zit men in het ‘go with the flow’ gevoel; alles gaat vanzelf, zonder na te hoeven denken geeft de ruiter de juiste hulpen. Wie dit gevoel een keer heeft gehad, weet wat onbewust bekwaam paardrijden is. En dat kan ook heel goed tijdens een bosrit zijn!

Download Flyer
RSS FLYER