Laatste lessen van dit jaar

dec 22 2019

De aankomende twee dagen staan er nog behoorlijk veel lessen op de planning waarna het een weekje rust is. Omdat ik al aan enkele lesklanten hun laatste les van dit jaar gegeven heb, ga je in die laatste les toch vaak even terug denken aan hoe die lesklant het jaar is gestart en hoe geëindigd is. Diverse lesklanten zijn in dit jaar gestart met lessen en lessen dus nog geen volledig jaar bij mij maar terugkijkend ben ik toch wel heel blij en ook trots dat ik vind dat er veel bewuster paard gereden wordt!!

Ik vind het echt cool als ik tijdens mijn les een aanwijzing wil geven en de lesklant nog voordat ik mijn zin kan starten al doet wat ik wilde gaan zeggen! Dán begint mijn boodschap écht door te komen! Steeds vaker zie ik lesklanten echt voelen en denken wat er onder hen gebeurt en hoe dat in (nog) betere banen geleid kan worden. Door het geven van de hondenlessen ben ik voor mijn gevoel zelf ook bewuster gaan lesgeven. Meer aandacht naar hoe een paard leert, hoe een paardenlichaam werkt, hoe spieren werken, meer informatie geven over biomechanica, de bewegingsleer van een paard.

Met Bieke Thill, een geweldig kundige paardenfysiotherapeute; heb ik een aantal klanten samen en het is fantastisch en ook bijzonder om zo goed samen te kunnen werken. Fysio, coach, ruiter en paard kunnen er samen voor zorgen dat een paard weer beter in zijn vel zin maar het gaat nog verder; we hebben echt een aantal paarden dat we door onze samenwerking ook daadwerkelijk gezond en regelmatig houden.

Met veel plezier ga ik nog twee dagen lesgeven in 2019 en ik kijk nu al uit om in 2020 nóg meer uit ruiters en paarden te kunnen halen want de slogan van Russel's Riding School is en blijft: to get the best out of rider and horse!