Klantendag 2018: zorg dat je zelf niet de zwakste schakel bent!

nov 25 2018

'Zorg dat je zelf niet de zwakste schakel bent!' Dat was de belangrijkste boodschap aan de deelnemers van de klantendag van Russel's Riding School. Wat houdt dat precies in?

Meervoudig Olympisch dressuuramazone Imke Schellekens-Bartels was uitgenodigd bij Boukesport in Reusel waar de klantendag van Russel's Riding School dit jaar plaatsvond. Imke fitnesst inmiddels twee jaar onder leiding van Bouke en Liesbeth had haar gevraagd te komen vertellen wat de meerwaarde van het fitnessen voor Imke is. Ze zit immers elke dag al een uur of zes, zeven te paard. Waarom is het dan nodig dat je nog fitnesst?

Imke: 'Het is van groot belang je te realiseren hoe je communiceert met je paard. Hoe komt het dat jouw paard opzij loopt als je dat wil en loopt het harder als je dat vraagt? Je gebruikt hulpen! En wat is een hulp? Een hulp is iets dat je met jouw lichaam doet, met een been, of met twee benen, met je zit of met je handen. Dus is het van zeer groot belang dat je deze hulpen heel nauwkeurig kunt geven. En hoe leert een paard? Door de hulp weg te nemen op het moment dat het paard doet wat je vraagt. Simpel voorbeeld: je staat naast je paard en je paard moet een pasje opzij. Je geeft druk met je hand en zodra het paard een pasje opzij stapt, neem je de druk weg. Je beloont hem dus door jouw hulp weg te nemen. De volgende keer dat je dit aan hem vraagt, zal hij sneller opzij stappen en als beloning neem je de druk weg. Dit klinkt logisch. Maar kunnen we dit ook zo goed timen als we op het paard zitten? Kun je je spieren op het juiste moment aansturen, ontspannen of juist aanspannen? Je zult begrijpen dat hoe beter je dit kunt, hoe beter het paard leert en hoe beter het paard kan doen wat je van hem wil. En of je de hulpen goed kunt geven, heb je zelf in de hand! Je kunt namelijk tijd investeren om jouw lichaam te trainen! Om goede, fijne en goed getimede hulpen te geven is het een en ander nodig: lenigheid, coördinatie en conditie. Als je geen of te weinig conditie hebt, voel je je minder goed en zelfverzekerd en houd je de fysieke inspanning niet lang vol. Als je jouw lichaam links-rechts niet goed kunt aansturen en coördineren, kun je de hulpen niet nauwkeurig genoeg geven. En lenigheid is ook een beetje nodig. Als je bijvoorbeeld niet in een ruime spreidstand kunt staan, zijn jouw spieren aan de binnenkant van jouw bovenbeen altijd strak en kun je niet goed op je paard zitten. Je kunt de druk met je benen niet wegnemen omdat de spieren altijd strak zijn als te te paard zit.

Kortom: zorg dat je zelf niet de zwakste schakel bent en train jezelf! Een goede basisconditie is essentieel en daarnaast kun je heel sportspecifieke oefeningen doen gericht op paardrijden.'