Altijd al willen weten: de thuisblijvende paarden

apr 17 2009
Voor rubriek ‘Altijd al willen weten’ kunnen bezoekers van de site een vraag stellen aan Anky en haar team. Dat kan gaan over verzorging van een paard, over management rondom een wedstrijdpaard, over harnachement, over voedingsleer enz. De redactie kiest iedere week de leukste of nuttigste vraag en plaatst het antwoord op de website. Het wordt een rubriek waarin we lezers nuttige uitleg of tips willen geven en niet willen uitleggen ‘hoe je een paard piaffe leert’. Stuur je vraag naar info@anky.nl. Deze week een antwoord op de vraag die wij afgelopen weken vaak ontvingen in verband met de deelname van Anky aan de Wereldbekerfinale in Las Vegas, USA: Wat gebeurt er met de sportpaarden wanneer Anky op concours is? Meestal gaat Anky met één of met twee paarden op concours. Dat betekent dat in de meeste gevallen ten minste één van wedstrijdpaarden thuisblijft. Nu Anky met I.P.S Painted Black op de Wereldbekerfinale in Las Vegas is, blijven Salinero en Nelson ‘achter’. Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand. Omdat het werk nu veel minder is dan wanneer Anky hem traint, wordt hier rekening mee gehouden in het voer. Voor de andere paarden wordt voor Anky’s vertrek een plan opgesteld: het ene paard krijgt een beetje vakantie en wordt alleen aan een halster gelongeerd, het andere paard mag licht worden gereden of mag naar het bos. Naast dit werk komen de paarden nog drie maal hun box uit voor een wandeling of om te grazen. Groom Willeke van Uden gaat in de meeste gevallen mee op concours. Dat betekent dat de andere grooms Janine Denen en Twanny Smit de paarden verzorgen, samen met de workingstudents en stagiaires. Stalmanager Liesbeth Russel houdt een oogje in het zeil en heeft dagelijks contact met Anky en Sjef. Ook regelt zij bijvoorbeeld dat juist in een periode van afwezigheid van Anky de paarden geënt worden zodat Anky als ze terug komt de training weer rustig op kan pakken. Zodoende hoeft haar training niet onderbroken te worden omdat na het enten twee dagen een beetje rustiger aan gedaan moet worden.