Veterinaire check up

apr 22 2013

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom wordt My Funny Face twee maal per jaar door de Belgische team veterinair Jef Desmedt nagekeken. Vorig jaar kampte Fun met een stomme blessure, namelijk een verrekking van een bandje om het hoefgewricht. Niet heel schokkend maar wel langdurig. Inmiddels is Fun weer helemaal in training en hij voelt supergoed aan. En dat bevestigde Jef vorige week donderdag.

Bij een klinische check up wordt bekeken hoe het paard eruit ziet en wordt hij op de rechte lijn aan de hand gestapt en gedraafd, op de harde volte gedraafd en op de zachte volte gedraafd. Aan de hand daarvan wordt het paard eventueel behandeld. Niet altijd omdat het kreupel is, maar juist om te voorkomen dat er op lange termijn een probleem ontstaat.

Ik adviseer mijn leerlingen ook een check up als ik denk dat dat nodig is. Als men de juiste ingangen nog niet heeft, zorg ik daarvoor en maak ik een afspraak bij een, naar mijn mening, bekwame dierenarts. Ik vind dat lesgeven verder gaat dan alleen een uurtje les en ik vind het heel belangrijk dat instructeur, ruiter, hoefsmid en dierenarts overleggen waar nodig. Iedere combinatie moet de juiste mensen om zich heen hebben voor een goed management en alleen dan kom je tot succesvolle sportieve prestaties!