Samenvatting voedingsseminar

mrt 19 2017

Gisteren vond op de Dena Stables in Turnhout het Cavalor voedingsseminar plaats. Ellen de Blick gaf de aanwezigen uitleg over het spijsverteringsstelsel van een paard, de verschillen tussel kuil/voordroog en hooi, bestandsdelen van krachtvoer en ze behandelde veel voorkomende problemen alvorens er vragen gesteld konden worden en advies op maat gegeven werd.

Dit seminar was gratis en dat werd mogelijk gemaakt door Russel’s Riding School, Daems NV, Van Vlerken BVBA, AC aanhangercentrale en natuurlijk Cavalor.

Enkele punten die naar voren kwamen:
- En paard in de natuur eet 16 uur per dag. Boots dit zoveel mogelijk na door het paard regelmatig kleine porties krachtvoer te geven, in de weide te zetten, veel ruwvoer te geven.
- Voer een paard eerst ruwvoer en dan krachtvoer zodat in de darmen het ruwvoer het krachtvoer als het ware een beetje tegenhoudt en het paard meer kan opnemen uit het krachtvoer. Voer je andersom dan 'duwt' het ruwvoer als het ware het krachtvoer door de darmen en wordt er minder opgenomen uit het krachtvoer.
- Als een paard eet, maakt het speeksel aan en dit is weer goed om de pH van de maagzuren ‘op peil te houden’.
- En paard maakt meer speeksel aan van 1 kilo hooi dan van 1 kilo krachtvoer.
- Een paard maakt meer speeksel met droog hooi dan met kuil/voordroog.
- Veel zetmeel en suiker kan leiden tot gaskoliek omdat dit niet (genoeg) verteerd wordt in de dunne darm en er vervolgens een gasophoping in de dikke darm ontstaat.
- Uit krachtvoer moet een paard energieleveranciers (koolhydraten, zetmeel, suiker, vetten) en bouwstoffen (eiwitten, aminozuren en mineralen) kunnen halen.
- Paarden die aan het begin van het rijden ‘ontploffen’ en daarna heel tam zijn, krijgen waarschijnlijk te veel suiker en zetmeel in hun krachtvoer.
- In april/mei en september de paarden niet te lang in de wei omdat er in deze maanden veel suikers in het gras zitten. Oplossing: maaien.
- Of je paard nu te dik, te dun, te hevig of te koud is, voermanagement kan hier zeker in bijsturen maar blijf vooral goed naar je paard kijken! Jaarlijkse tandverzorging is belangrijk en bij twijfel, laat bloed trekken.