RRS steunt Stichting Opvang Oude Manegepaarden en -pony's in Friesland

feb 20 2016

Vandaag wil ik de Stichting Opvang Oude Manegepaarden en -pony's in Friesland in the picture zetten. Deze stichting is opgericht door Ineke de Groot en ik ik heb haar in mijn Anky-tijd leren kennen omdat Bonfire beschermheer was van deze stichting (en nu is dat Salinero).

Omdat ik vindt dat Ineke superwerk doet voor paarden en ponies die hun hele leven hard op een manege hebben gewerkt om vele ruiters en amazones op te leren, vertrouwen te geven, plezier te laten beleven enz. Hun laatste jaren mogen ze doorbrengen bij Ineke in de Noord-Nederlandse provincie Friesland.

De directe aanleiding voor het oprichten van de Stichting op 11 februari 2005 was het paard Berthus. Ruim 20 jaar oud en medisch definitief afgekeurd als rijpaard vanwege (ouderdoms) slijtage aan zijn hoef. Hij had meer dan 13 jaar hard gewerkt als manegepaard. En hoe! Een geweldig paard om op te rijden. Het trieste lot van paarden zoals Berthus is de slacht. Want de kosten voor een paard dat niet meer als rij- (of trek)dier kan werken gaan driedubbel op:
hij neemt de plaats in van een manegepaard dat wel lesgeld verdient (zo’n Є 450,- per maand)
hij blijft zelf geld kosten (stalling, voer, dierenarts, hoefsmid en paardentandarts)
en tenminste 2 ruiters hebben per dag geen lespaard tot hun beschikking.

Dat betekent voor een manege gauw een kostenpost van ca. Є 700,- tot Є 800,- per maand…
Er is geen pensioenvoorziening voor deze dieren en er is veel te weinig opvang voor oude (manege)paarden en pony’s in Nederland.

Daarom steunt Russel's Riding School al jaren deze stichting. Je kunt al donateur worden voor € 30,-. Dat hoeft natuurlijk niet per sé maar neem svp eens een kijkje op www.pensioenpaard.nl