Rico Schuijers: 'blijf bij je taak'

nov 01 2015

Afgelopen vrijdag vond het derde door Russel's Riding School georganiseerde seminar plaats. Deze seminars worden georganiseerd onder het motte 'omdat alleen maar goed paardrijden niet goed genoeg is'. Het thema van de avond was mental coaching. Daarvoor was sportpsycholoog Rico Schuijers uitgenodigd.

Zo'n 80 man was afgekomen naar de Dena Stables in Turnhout om het seminar bij te wonen. Rico vond het een erg leuke en goed meedoende groep zei hij na afloop. Tijdens het seminar kregen de deelnemers regelmatig een opdracht om alleen om in een groepje uit te voeren. Het publiek was heel divers qua disciplines: dressuurruiters, springruiters, eventer en ook menners waren erbij.

Eén van de belangrijkste dingen die Rico de groep meegaf is te blijven bij jouw taak tijdens een stressmoment. Dat stressmoment is vaak een wedstrijd maar kan ook in een training worden toegepast. Blijf bij jouw taak wil zeggen: goed paardrijden en niet aandacht schenken aan afleidingen (hond langs de ring), niet jouw rijden vergelijken met hoe het behoort te zijn, niet denken aan de gevolgen van winnen of verliezen en wegblijven van de gedachte 'wat doe ik hier'.

De komende tijd zal er nog regelmatig een artikel op de site komen met onderwerpen die Rico aanhaalde in het seminar.