Paul Bavelaar nieuwe voorzitter Stichting Veilige Paardensport

okt 30 2008
Paul Bavelaar is door de Stichting Veilige Paardensport per 1 november 2008 aangesteld als voorzitter. De 46-jarige Bavelaar is afkomstig uit het Gelderse Putten. Hij neemt de voorzittershamer over van Wim Rogmans, die begin 2008 is afgetreden. In het dagelijks leven is Paul Bavelaar compagnon bij Van Mens en Wisselink N.V. Advocaten, Belastingsadviseurs en Notariaat in Amsterdam. Bavelaar is sinds zijn jeugd nauw betrokken bij de paardensport, ondermeer als springruiter op nationaal niveau. Naast andere bestuurlijke functies beschikt Bavelaar ook over de nodige bestuurlijke ervaring in de paardensport. Zo vervulde hij diverse bestuursfuncties bij de Stichting Nederlandse Studentenruiters en was hij gedurende zijn verblijf in Duitsland voorzitter van de ‘Akademische Reitgruppe der Universität Kiel’. Momenteel is Paul Bavelaar disciplinechef paardrijden van de Nederlandse Vijfkampbond met de onderdelen lopen, zwemmen, schieten, schermen en paardrijden. Voor deze bond stelde Bavelaar in samenwerking met de KNHS de regels op met het oog op het welzijn van het paard en de veiligheid in het algemeen. De SVP is opgericht in 2001 en heeft als doelstelling het aantal ongevallen in de paardensport te verminderen. De SVP is zeer succesvol met de introductie van het veiligheidscertificaat voor hippische accommodaties. Bijna 800 bedrijven en verenigingen zijn in het bezit van een veiligheidscertificaat en hebben hiermee het begrip veiligheid hoog op de agenda staan. Daarnaast laat de SVP diverse onderzoeken doen naar veiligheid in de paardensport en heeft onder andere TNO als partner hierin betrokken. In de SVP zijn de KNHS en de FNRS vertegenwoordigd.