Organiseer eens een clinic met een thema!

mrt 01 2018

Naast de reguliere lessen, geef ik ook clinics. Deze varieren van een clinic over tempocontrole, de basis voor iedere ruiter, tot cavaletti- of yoga clinics. Hieronder een kort overzicht van de mogelijkheden. Bij interesse neem gerust contact op.

Clinic tempocontrole:
Zonder tempocontrole rijden we geen fijne dressuurproef; springen we niet gecontroleerd over een hindernis en maken we geen aangeneme buitenrit. We kunnen dus niet zonder tempocontrole. Maar... waar zit die knop?? In de clinic tempocontrole leg ik via diverse oefeningen uit hoe we naar een betere tempocontrole kunnen komen. Hoe beter de tempocontrole, hoe beter de houdingcontrole en zo kunnen we verder doortrainen naar zelfhouding en een aangenaam gevoel tijdens het paardrijden.

Cavaletticlinic:
Of je nu dressuurruiter, springruiter of wandelruiter bent, het is altijd leuk om af te wisselen in je rijden. Paarden én ruiters vinden het vaak erg leuk om met balken te werken maar hoe leg je die neer en wat kun je meer doen dan drie balkjes achter elkaar? In deze clinic kan je daarachter en het leuke is: de paarden gaan er fijner van lopen en de ruiters gaan beter rijden!

Proefgerichte clinic:
Het buitenseiwoen nadert (al zou je dat deze week nog niet denken....) en het is tijd om je proeven weer eens te gaan oefenen die je komend seizoen wilt gaan rijden. In de proefgerichte clinic rijdt 1 ruiter tegelijk. Meestal is de indeling: eerst onder begeleiding losrijden en een aantal oefeningen doornemen, dan de proef rijden en dan nog enkele lijnen van de proef herhalen met tips zodat het nog beter gaat of nog enkele oefeningen doornemen om de techniek van de oefening(en) te verbeteren.

Longeerclinic:
Goed longeren is net zo moeilijk als goed rijden. In deze clinic krijg je eerst een stuk theorie over longeren, dan oefenen de deelnemers twee aan twee met elkaar (één speelt paard en de ander longeur) om het vervolgens toe te passen op jouw eigen paard. In deze clinic komt vooral aan de orde longeren met een longeertouw en met bijzetteugels. Deze materialen worden ook aangeboden aan de deelnemers van de clinic.

Yogaclinic:
Een betere balans te paard zorgt voor een fijnere inwerking van de ruiter en daardoor gaat ons paard beter lopen. Door bewuste of onbewuste spanning in onze spieren en/of gewrichten kunnen we niet optimaal op ons paard zitten en fijn inwerken. Door bepaalde oefeningen uit de yoga te doen, wordt houding en zit van de ruiter verbeterd. Vaak wordt gewerkt met deze volgorde: bodycheck op de grond zonder paard, bodycheck te paard en dan de yoga toepassen in het rijden daar waar problemen opduiken of verbetering mogelijk is.

Springclinic lijntjes rijden:
Een losse hindernis springen doen we allemaal wel eens een keer maar hoe rijdt je nu tussen verschillende hindernissen die in een bepaalde lijn staan met een bepaalde afstand? Je kunt hierin eindeloos varieren en een lijntje is ook ideaal om een keer iets hoger te springen dan dat je normaal doet. Ook kun je jouw paard gymnastiseren met lijntjes en de houding van de ruiter verbeteren.

Uiteraard is het ook mogelijk om een clinic te organiseren waarbij er 'gewoon' lesgegeven wordt in springen of dressuur zonder specifiek thema.

Heeft u een manege of vereniging en wilt u eens een clinic organiseren bij mij thuis of op uw eigen locatie? Neem gerust contact op via info@russelsridingschool.be of via GSM 0032-474367975