Olympisch vuur op top Mount Everest

mei 08 2008
PEKING (ANP) - Een Chinese expeditie heeft donderdagochtend met succes de Olympische vlam gedragen naar de top van de Mount Everest, de hoogste berg ter wereld. De klimmers ontstaken er een aantal fakkels even na 09.00 uur (03.00 uur Nederlandse tijd). Zware sneeuwval en harde wind zorgden eerder voor vertraging, maar de laatste etappe van de tocht verliep twee uur sneller dan verwacht. De hele operatie was te volgen via een rechtstreekse uitzending op de Chinese televisie waarvoor zes uur was uitgetrokken. De laatste meters naar de top, op 8848 meter hoogte, werd het vuur gedragen door een 21-jarige Tibetaanse, Cireng Wangmu. Zij was het jongste lid van de expeditie van 31 Chinese klimmers. Onder hen waren 22 Tibetanen. Het is voor het eerst dat een Olympische vlam brandt op de hoogste plek in de wereld. Om ervoor te zorgen dat het vuur op grote hoogte zou branden, leverde de Chinese ruimtevaartorganisatie speciale brandstof. De tocht heeft China veel kritiek opgeleverd, vooral sinds de autoriteiten in maart hardhandig optraden tegen ongeregeldheden in Tibet. Het Olympische 'hoofdvuur' maakt inmiddels een tocht door China. Eerder trok het, begeleid door anti-Chinese protesten, over de rest van de wereld. De Olympische Spelen zijn over precies drie maanden en worden gehouden in en rond de Chinese hoofdstad Peking.