Leuke longeertraining

okt 07 2017

Vanochtend heb ik longeertraining gegegeven. Vaak hoor ik als antwoord op de vraag of iemand zijn paard ook wel eens longeert 'ja maar eigenlijk weet ik niet goed hoe ik dat moet doen'. Dus vandaag begonnen we bij het begin. In het theoretisch gedeelte heb ik het onder andere gehad over de verschillende doelen die je kan hebben als je longeert; over de optoming van het paard; over de ruimte waarin je longeert; over de houding van de longeur, over de hulpen voor het longeren en over de oefeningen die je jouw paard kan laten doen aan de longe.

Eerst gingen de deelnemers 'droog' oefenen, dus zonder paard! De ene deelnemer speelde voor paard, de andere was longeur. De opdracht was: verbinding houden met het paard via de longelijn en de paarden kregen de opdracht een keer naar binnen te vallen of over de schouder weg te lopen. Er werd gelachen en soms waren de paarden behoorlijk nukkig :-) maar het doel werd bereikt: wordt je eens bewust van wat het paard voelt en wordt je als longeur eens bewust wat je moet doen om die fijne aanleuning, die we in het rijden ook allemaal willen hebben, te krijgen of te onderhouden.

Daarna kwamen de paarden erbij. Vooral tempocontrole kwam aan bod. Net als in het rijden komt dat ook met longeren op de eerste plaats. We keken ook verder naar richting- en houdingcontrole en we wisselden eens van longeertouw naar bijzetteugels. Wat zijn de verschillen en hoe reageren de paarden hierop?

Iedereen is met een hoofd vol informatie weer huiswaarts gekeerd en ook de deelnemende paarden hebben veel geleerd vandaag!

Wie ook geïnteresseerd is in longeertraining, laat dat gerust weten via info@russelsridingschool.be want er wordt nog een keer zo'n training georganiseerd.