Julia van Zwol op stage bij Simon Missiaen

dec 05 2013

Recentelijk volgde mijn leerlinge Julia van Zwol uit Oud-Turnhout een stage bij de Belgisch dressuurkampioen Simon Missiaen. Julia kreeg de stage via de VLP. Naast de les van Simon kreeg ze ook mental coaching van Jan Dierens. Julia vertelt over deze dag.

Julia: 'Ik vond het een heel leuke en leerzame stage en ik heb heel veel nieuwe dingen geleerd. Ik heb heel veel tempocontrole-oefeningen gedaan. Ik moest mijn pony Concierge heel ver doorverzamelen naar een actieve maar toch kleine galop. Ik heb ook aan mijn houding gewerkt: ik moest recht zitten maar toch heel ontspannen zodat mijn benen niet te hard bewogen. Simon legde alles op een duidelijke maar ook leuke manier uit.
Van sportpsycholoog Jan Dierens heb ik tips gekregen om met wedstrijdstress om te gaan. Als je te veel spanning hehbt, moet je proberen langs je buik te ademen en denken dat je op een vertrouwde plek bent. We hebben ook nog geleerd dat je je proef in je hoofd moet rijden en denken dat het goed gaat op de dag van de wedstrijd. Op die manier heb je minder last van stress.'