Een nieuw paard betekent keihard werken aan een goede relatie!

dec 17 2014

Regelmatig word ik gevraagd om te helpen in het vinden van een nieuw paard voor lesklanten en soms ook voor niet-lesklanten. We stellen een profiel op waaraan het paard moet voldoen en dan begint de zoektocht. Als een paard gevonden en goedgekeurd is, begint het eigenlijk pas echt. Je moet een nieuw paard leren kennen. Er zijn goede dagen en er zijn slechte dagen, ook als je een heel goed paard koopt! Ik las een interview met oud- Olympisch kampioen en regerend wereldkampioen Jeroen Dubbeldam (springen) over zijn topper Zennith en hij zegt hetvolgende:

Hoeveel tijd kost het om een paard op wereldniveau te krijgen?
“Dat Zennith nu met zijn tien jaar voor het eerst op topniveau liep zegt eigenlijk genoeg. Net als mijn Olympische topper De Sjiem heb ik Zenith internationaal helemaal zelf opgeleid. Voor paarden met genoeg kwaliteit en een basisopleiding heb je zeker drie tot vier jaar nodig om ze op topniveau te krijgen. Dat betekent dagelijks trainen en veel ervaring op wedstrijden op laten doen. Het is een lange weg en in de periode naar de top gaat het de ene keer goed, dan weer wat minder. Voordat je als team van ruiter en paard echt constant kunt presteren, heb je een paar jaar nodig. Het is zeker niet zo dat als je een goed paard hebt, je ook direct resultaat kunt behalen. Het gaat erom dat je goed kunt presteren als het echt moet. Daarvoor moet je op lange termijn een eenheid zijn met een paard en ermee kunnen lezen en schrijven. Dat is het mooie van de samenwerking met een paard. Er zijn wel succesvolle gelegenheidscombinaties, maar op lange termijn werkt dat niet. Men denkt wel, je gaat gewoon op een paard zitten en als je een goed paard hebt kom je er wel. Zo is het niet. Daar gaan echt jaren van training aan vooraf.”

Laat het een eye-opener zijn voor iedereen die wel eens twijfelt of in een dip zit. Paardrijden is gewoon keihard werken aan een goede relatie met je paard!

Bron: KNHS / Russel's Riding School
Foto Copyright: Kit Houghton/FEI