Dierenarts checkt de paarden en geeft tips

dec 01 2017

Vandaag kwam dierenarts Gerd Wouters de paarden enten. We bespreken dat ook altijd de conditie van de paarden en Gerd checkt hart en longen dan ook. Fun kreeg een heel mooi compliment: 'hij heeft het hart van een topatleet'! En volgend jaar wordt hij 24!

Gucci krijgt Equitop forte bij en vitamine E / selenium om zijn algemene conditie nog wat te verbeteren en hem te helpen in zijn lijf aangezien hij een jaar nagenoeg niets gedaan heeft.

Gerd had ook nog enkele tips die ik graag met jullie wil delen:
Veel paarden krijgen in deze tijd van het jaar koliek. Ze krijgen (vaak) minder beweging, minder in de wei en staan lekker in het stro op stal. Krijgen ze daarbij droog hooi en droog krachtvoer dan is de kans op verstoppingskoliek groter dan wanneer ze veel buiten lopen en gras eten. Het is belangrijk in deze periode iets bij te geven wat laxerend werkt, bijvoorbeeld pulp of zemelen of slobber. Een scheutje maiskiem-olie erbij is helemaal goed om te geven.

In deze natte periode is er ook veel mok. Tegenwoordig wordt er veel gewerkt met droogzetters (voor koeien). Maar dogexema of mokzalf van de dierenarts werkt ook. Elk middel werkt beter als je het echt op de huid kunt smeren, dus niet op de korsten. Soms zijn de korsten heel dik. Die kun je het best dan weken met lauw water. Daar moet je wel even de tijd voor nemen, wel een half uur. Steeds met lauw water nat maken met een spons en dan kun je de korsten er af halen. Dan behandelen en zo heb je het beste resultaat.